اخبار, بلاگ, مقالات

علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی

علت کم شدن صدای اسپیکر خانگی

دلیل کم شدن صدای اسپیکر خانگی چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای اسپیکر خانگی پیش بیاد کم شدن صدای آن در طولانی مدت است. علت کم شدن صدای باند خانگی متفاوت است در این مقاله قصد داریم به برخی از این علت ها و روش های برطرف کردن آن بپردازیم.

همچنین در این مقاله به مبحث نحوه تنظیم صدای باند خانگی نیز می پردازیم.

از روشهای مختلفی می‌توان متوجه شد که دلیل کم شدن صدای اسپیکر خانگی چیست؟ برای آنکه دلیل را پیدا کرده و برطرف کنید، موارد زیر را بررسی کنید.

  • کابلها، به ورودی درست و به شکل درست وصل شده باشند. گاهی نکته‌ی کوچکی مانند شل بودن کابل یا اتصال  آن به پورت نادرست، باعث می‌شود اعصابتان از پخش نشدن صدا حسابی خط خطی شود!

 

  • با دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا، چه روی خود دستگاه، چه روی ریموت کنترل، بررسی کنید که صدا در حد کم تنظیم نشده باشد. گاه برای شروع و در کارخانه، صدا روی کمترین حالت تنظیم است. شاید هم دفعه‌ی پیش که موسقی گوش می‌کردید، صدا را روی خیلی کم تنظیم کرده بوده‌اید و به همان صورت خاموش کرده‌اید.
  • دکمه‌ی قطع صدای تلویزیون را امتحان کنید. ممکن است اصلا صدا را از روی تلویزیون قطع کرده باشید!

 

  • اگر با بلوتوث به دستگاه وصل هستید، آن دستگاه را نیز بررسی کنید. شاید مثلا گوشی وصل شده کم است.

 

  •   سیمها و کابلها را تعویض کنید. احتمال بدهید که کابلها آسیب دیده باشند.
  •  تنظیمات صدای اسپیکر را طبق دفترچه‌ی راهنما دوباره بررسی کنید.

 

  • اگر با بلوتوث وصل شده‌اید، کمی فاصله را با دستگاه کم کنید. فاصله‌ی زیاد ممکن است باعث قطع اتصال دستگاه و اسپیکر شود.

 

  • اگر از روشهای مختلف متوجه مشکل نشدید و صدا همچنان کم بود، با متخصصان مربوطه تماس بگیرید تا درصورت نیاز، مشکل را برطرف نمایند.

برای دیدن مدلهای اسپیکر خانگی دنای، از وبسایت دناکالا بازدید نمایید.

تنظیم صدای باند خانگی چیست؟

بیایید سوالی را که به نظر می‌رسد پاسخی بدیهی دارد مطرح کنیم: منظور از تنظیم صدای باند خانگی چیست؟ ساده‌ترین پاسخ، استفاده از دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا است. اما منظور ما فقط کم و زیاد کردن صدا نیست! همراه ما باشید تا بیشتر درباره‌ی این موضوع صحبت کنیم.

تنظیم صدای اسپیکر خانگی

تصور کنید اسپیکر را به برق وصل و موسیقی را روشن کردید؛ حال، رقص نورها شروع به نورافشانی کرده‌اند. حالا نوبت چیست؟ تنظیم صدا! اسپیکرهای دنای، قابلیتهای بسیاری برای تنظیم صدای اسپیکر دارند. پنل این اسپیکرها، قابلیت تنظیم بِیس و تربل را دارند و همچنین با کمک اکولایزر می‌توانید تنظیمات موردنظر خود را اعمال کنید.

برای آنکه بهتر با این قابلیتها آشنا شویم، کمی ماهیت فیزیکی صدا را بررسی می‌کنیم.

ماهیت صدا

صدا شکلی از انرژی مکانیکی است که هنگامی که ذرات در اطراف موقعیت تعادل خود نوسان کنند تولید می‌شود. صداها، فرکانس دارند و هرچه فرکانس آنها بیشتر باشد، صدا، اصطلاحا بالا یا زیر است. مانند صدای چهچهه‌ی پرندگان فرکانس کمتر، یعنی صدا اصطلاحا پایین یا بم است. صداهای میانی که صدای انسان یکی از مثالهای آن است، در فرکانسی بین این دو دسته‌ی اخیر جای می‌گیرد.

http://

موسیقی، ترکیبی از صداهای مختلف با فرکانسهای مختلف است و ترکیب اینهاست که انواع موسیقی را می‌سازد. دکمه‌های روی اسپیکر، با تغییراتی که روی این اصوات ایجاد می‌کنند، صدا و موسیقی‌ای را که به گوش ما می‌رسد، به شکل دلخواه ما نزدیکتر می‌کنند.

حال بیایید ببینیم این دکمه‌ها چه صداهایی را تغییر می‌دهند. نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید این است که این دکمه‌ها صدا را “تنظیم” می‌کنند و صدای جدیدی تولید نمی‌کنند.

تربل (Treble)- پنل دیجی اسپیکر دنای

دکمه تربل (Treble)- پنل دیجی اسپیکر دنای

تربل (Treble)

بالاتر، گفتیم که صداهای فرکانس بالا، صدای زیر هستند. با چرخاندن دکمه‌ی ترِبل، این دسته از صداها در موسیقی، بهتر و دقیقتر یا به قول متخصصان، شفافتر به گوش می‌رسد. انگار در یک تابلوی نقاشی، بخشی را با رنگی تند، درمیان بقیه‌ی بخشها مشخصتر نشان دهیم. دکمه‌ی تربل این دسته از صداها را با جزئیات بیشتری مشخص می‌کند. طبعا، اگر آن را در جهت عکس بچرخانیم، اسپیکر این دسته از صدا را کمتر پخش می‌کند.

دکمه بیس (Bass)- اسپیکر دنای

دکمه بیس (Bass)- اسپیکر دنای

بِیس (Bass)

درست نقطه‌ی مقابل تربل، بیس است. این دکمه مسئول تنظیم صداهای بم یا فرکانس پایین است. با چرخاندن این دکمه، صداهایی مانند بوم بوم موسیقی کم و زیاد می‌شوند. این قابلیت برای کسانی که موسیقیهای بلند و پرهیجان را دوست دارند، بسیار کاربردی و جذاب است. البته کارکرد دیگر آن این است که اگر موقع فیلم دیدن کودکی خواب بود، صدای بیس را پایین می‌آورید تا صداهایی در این دسته، خواب او را برهم نزند.

Mode

همانطور که حتما آشنا هستید، موسیقی، سبکهای گوناگونی دارد. هرکدام از این سبکها، بر اساس ویژگیهایی مانند ساز، ریشه‌های فرهنگی، زمانبندی ساخت، تکنیک اجرا و… نامگذاری شده‌اند. البته خودمانی بگوییم که درنهایت موسیقی امری هنری است و همین موضوع، سلیقه‌ی شخصی را به عاملی تعیین کننده در سبک و… بدل می‌کند.

دکمه‌ی کاربردی دیگری که روی پنلها وجود دارد، دکمه‌ای است که با “mode” مشخص شده است. با هر فشار این دکمه، آهنگ با اندکی تغییر، مانند سبکهای مختلف موسیقی، از جمله جاز (Jazz)، پاپ (Pop) و راک (Rock) و… پخش می‌شود. به بیان دقیقتر موسیقی، همان است اما با هر فشار دکمه، تنظیمات تغییری خودکار می‌کند تا به آن سبک و نوع ضبط لایه‌های موسیقی آن، شبیه شود. انگار همان قطعا‌ی موسیقی را در آن سبکها اجرا کنند. این قابلیت، رضایت کاربران با سلایق مختلف را تامین می‌کند.

تنظیم صدای اسپیکر-2012

تنظیم صدای اسپیکر-2012 دنای

برخی از مدلهای جدید اسپیکرهای دنای، مجهز به پنل دیجی هستند که خود دری به روی دنیایی از تنظیمات می‌گشاید. این پنلها، مثلا پنل مدل DJ4 صدا را به صدای کودک، زن و پیرمرد تغییر می‌دهند.

با دکمه‌های مخصوص می‌توان اکوی میکروفون را تنظیم کرد و از صدای پخش شده طبق دلخواه، لذت برد. در پنل برخی مدلها، بخشی برای اتصال گیتار و بخش دیگری برای تنظیم صدای آن قرار داده شده است و راه برای هنرنمایی یک نوازنده باز است.

تنظیم صدای اسپیکر-DJ4

تنظیم صدای اسپیکر-DJ4

کلیه‌ی تنظیمات این پنلها، روی ریموت کنترل اسپیکر نیز قرار دارد و می‌توانید با استفاده از ریموت کنترل نیز از این قابلیتها استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *