بلاگ, مقالات

5 نکته‌ی ایمنی جادویی برای نگهداری اسپیکر خانگی

راهنمای نگهداری از اسپیکر خانگی

تولد شماست و مهمان دارید. همه‌ی خوراکیها تدارک دیده شده‌اند. برای بهتر شدن فضا موسیقی پخش می‌کنید. حالا قهرمانان خوش‌صدای خانه وارد میدان می‌شوند: اسپیکر خانگی! حالا برای آنکه این دو یار همیشگی تلویزیون و مجموعه‌ی سینمای خانگی شما، سالها عمر کنند، باید نکاتی را رعایت کنید.

5 نکته‌ی ایمنی اصلی برای نگهداری اسپیکر خانگی

1- با گرد و غبار آسیب‌زا برای اسپیکر خانگی مبارزه کنید.

اگر بخواهیم دشمن شماره‌ی یک اسپیکرهای خانگی را نام ببریم، باید بگوییم گرد و غبار! گرد و غبار مانند یک لایه‌ی فیلتر دور نقاط اتصال سیم و بخش استیل را می‌‎گیرد. این موضوع باعث می‌شود انتقال سیگنالهای برق از منبع به اسپیکرها مختل شده و ایجاد نویز کنند. اگر گرد و غبار زیاد شود به خود سیم‌کشی و اسپیکرها آسیب می‌زند.

بهترین راه برای پیشگیری از نشستن گرد و غبار، قرار دادن اسپیکر خانگی در جایی است که کمترین میزان غبار را دارد. راه حل بعدی، تمیز کردن و غبارگیری گاه به گاه اسپیکرهاست. با جاروشارژی، دستمال پارچه‌ای خشک و گردگیر اسپیکرها را تمیز کنید. مراقب باشید به بخشهای مختلف آن آسیب نزنید و از هیچگونه مایعاتی استفاده نکنید.

2- در برابر گرما از اسپیکر خانگی مراقبت کنید.

اسپیکرها را دور از پنجره و نور خورشید قرار دهید. نور خورشید باعث داغی اسپیکر می‌شود. این دمای بیش از حد، به سیم‌پیچهای الکترومگنتیک اسپیکرها که برای حفظ جریان الکتریکی بین اسپیکرها و منبع ضروری هستند، آسیب می‌زند.

3- حواستان به الکتریسیته‌ی ساکن باشد.

به جز گرد و غبار و گرما، الکتریسیته‌ی ساکن نیز یکی از بزرگترین دشمنان اسپیکر خانگی هستند. الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد شده، می‌تواند باعث سوختن آنها شود. برای مراقبت از اسپیکرها در برابر این مشکل، زیرانداز ضد الکتریسیته‌ی ساکن برای زیر فرش تهیه کنید. هوای خشک، یکی از عوامل ایجاد این الکتریسیته‌ی ساکن در حد خطرناک است. بنابراین، اگر یک دستگاه مرطوب کننده‌ی هوا تهیه کرده و در فضایی که اسپیکرها هستند بگذارید، این مشکل برطرف می‌شود. البته دقت کنید که دستگاه مرطوب کننده‌ی هوا نزدیک اسپیکرها نباشند.

4- جریان هوا را بررسی کنید.

هنگام روشن بودن اسپیکر خانگی، جریان هوای اطراف اسپیکر مانع داغ شدن آن می‌شود. طرفداران صدای بلند می‌گویند روشن کردن یک پنکه رو به اسپیکری که روشن است و صدای بلند پخش می‌کند، یک از راه دیگر خنک نگه داشتن و ایجاد جریان هوا در اطراف اسپیکرها است.

برای اینکه جریان هوا دور اسپیکر برقرار باشد، باید چند سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد. روش دیگر آن است که روی قسمت بالایی قفسه قرار بگیرد تا از قفسه‌ی پر دور باشد. این کار علاوه بر حفظ جریان هوا، باعث می‌شود صدا نیز با کیفیت بهتری به گوش برسد؛ زیرا لرزش و داغی اسپیکر کمتر باعث اختلال در صدا می‌شود.

5- مراقب نوسانات و شوک برقی باشید.

قطعی برق، نوسانات ناگهانی برق و مانند اینها، صدمه‌ی جدی به دستگاههای برقی از جمله اجزای اسپیکرهایی می‌شود که به برق وصل هستند. برای جلوگیری از این نوسانات و آسیبهای حاصل، محافظ برق تهیه کرده تا نه تنها اسپیکرها بلکه از تمامی اثاثیه‌ی برقی در برابر شوک و نوسان برق  جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *