بلاگ, مقالات

شاخص های اصلی سنجش شدت و کیفیت صدای اسپیکر چیست؟

کیفیت صدای اسپیکر

همه چیز درمورد کیفیت صدای اسپیکر

اسپیکر خانگی یکی از پرکاربردترین تجهیزات صوتی منزل است. اکثر مشتریان عادی این وسیله پیشرفته، اطلاعات درستی درخصوص معیارهای ارزیابی صدای آن ندارند. از نظر این مشتریان، اسپیکری که صدای بیشتری داشته باشد حتما اسپیکر بهتری هم هست.

در این مقاله بصورت تخصصی با معیارهای ارزیابی صدای اسپیکر اشنا می‌شوید تا مانند یک متخصص اسپیکرها را بررسی کنید و از اشتباهات مبتدیانه در انتخاب و خرید اسپیکر خانگی دوری کنید. این مقاله شما را به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه تبدیل خواهد کرد، پس تا انتهای مقاله همراه باشید.

کیفیت صدای اسپیکر با فرکانس پاسخگویی

قبل از هرچیزی باید بدانیم که اسپیکر را با چه معیارهایی بررسی کنیم. بلندی صدا چیزیست که همه با آن آشنا هستیم اما علاوه بر بلندی چند معیار مهم دیگر هم در کیفیت صدا نقش دارند.

بطور کلی سه دسته صدا در هر موسیقی وجود دارد. صداهای زیر، متوسط و بم. از طرفی می‌دانیم که محدوده شنوایی انسان بین 20 تا 20000 هرتز است.

هرچقدر به سمت پایین محدوده صوتی حرکت کنیم صداها بم‌تر و هرچقدر به سمت بالای این محدوده حرکت کنیم صدا زیرتر می‌شود. درواقع هرچقدر صدای خروجی یک اسپیکر به این محدوده نزدیکتر باشد، صدا با جزئیات بهتری به گوش ما می‌رسد. بنابراین صرفا بلندی صدا نشان دهنده کیفیت صدا نیست.

اسپیکر باید صدا را با جزئیات و وضوح بالا پخش کند. این معیار در اسپیکرها با عنوان فرکانس پاسخگویی بیان می‌شود.

قدرت صدای اسپیکر یا توان خروجی اسپیکر

حتما هنگام بررسی اسپیکرها با عددی که با وات یا w نشان داده می‌شود مواجه شده‌اید. اما واقعا فقط عدد وات نوشته شده مهم است؟ عددی که با وات نشان داده می‌شود در واقع قدرت اسپیکر را نشان می‌دهد.

هرچقدر این عدد بالاتر باشد قدرت صدای اسپیکر هم بیشتر است. اما این کافی نیست. معیار مهمی دیگری وجود داردکه با RMS نمایش داده می‌شود.

RMS چیست؟

عبارت RMS مخفف Root Mean Square است. شاید یک اسپیکر بتواند در یک لجظه حجم زیادی از صدا را تولید کند. اما تحمل این حداکثر صدا، برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و رواقع اسپیکر آسیب خواهد دید.

بنابراین اگر بخواهیم یک معیاری برای بررسی و سنجش تحمل مداوم فشار داشته باشیم آن واحد RMS است. آر ام اس یک چهارم وات است. در واقع صدای خروجی واقعی و با کیفیت اسپیکر برابر با RMS است نه وات. پس در هنگام انتخاب یک اسپیکر علاوه بر وات آن به RMS آن هم توجه داشته باشید.

 بنابراین حال اگر بخواهیم معیاری برای سنجش تحمل مداوم کمیت فشار برای تولید انرژی را در آن محاسبه کنیم از واحدی استفاده می کنیم که یک چهارم حداکثر متغیر فشار را برایمان تعیین سازد و آن واحد اندازه گیری کمیتی و حجمی دقیقا RMS می باشد.

چه آر ام اسی مناسب است؟

همانطوری که گفته شد مقدار RMS درواقع نشان دهنده توان واقعی و قابل تحمل یک اسپیکر است. اما با توجه به نوع کاربری اسپیکر می‌توان یک دسته بندی براساس RMS درنظر گرفت. اسپیکرهای رومیزی، خانگی و اسپیکرهایی که برای مراسم و جشن‌ها و حتی مراسم مذهبی استفاده می‌شود RMS متفاوتی دارند.

معمولا توان اسپیکرهای قابل حمل بین 5 تا 50 RMS است. اسپیکرهای درحدود 5 وات RMS برای اتصال تلفن همراه و گوش دادن به موسیقی مناسب هستند. اگر می‌خواهید در جمع‌های کوچک دوستانه موسیقی پخش کنید یا یک اسپیکر روزمیزی مناسب می‌خواهید باید اسپیکری با RMS حدود 50 انتخاب کنید.

اسپیکرهای خانگی و ایستاده معمولا بین 50 تا 300 هستند. یک اسپیکر مناسب برای مصرف خانگی حداقل 150 RMS دارد. اسپیکرهای مناسب برای مراسم، جشن‌ها و مراسم مذهبی معمولا در بازه 250 تا 600 RMS هستند.

تفاوت وات RMS و PMPO چیست؟

تفاوت وات RMS و PMPO را میتوان به طور خلاصه اینطور بیان نمود که از RMS برای بدست آوردن مقادیر توان خروجی استفاده می شود؛ PMPO عبارتی پُر کاربرد در تبلیغات است.

RMS: Root mean square، یک روش اندازه گیری جهت برآورد اندازه توان خروجی است. این روش دقیق ترین راه انجام چنین اندازه گیری هایی می باشد. RMS تحت عنوان میانگین مجذور نیز شناخته می شود، اما در این حالت، از آن برای اندازه گیری توان آمپلی فایر استفاده می شود.

این معیار، در کنار بازده الکتریکی آمپلی فایر برقی کاربرد دارد، و روشی است برای اندازه گیری نرخ توان خروجی میانگین (یا متوسط) نسبت به توان ورودی میانگین (یا متوسط).

توان خروجی بیشینه موسیقی یاPMPO  به انگلیسی: Peak music power output، عبارتی است که اغلب برای تبلیغ کیفیت صدای خروجی آمپلی فایر استفاده می شود. این عبارت بطور کاملاً دقیقی تعریف نشده است، با این حال تصور می شود که مجموع توان های بیشینه مصرفی آمپلی فایرها در یک سیستم صوتی باشد.

چون این عبارت اندکی بی پایه است و به شکلی معین قرارداد نشده، تعریف آن هَمگام با تغییرات نرخ PMPO نسبت به توان خروجی، تغییر می کند. بهترین روش اندازه گیری PMPO بررسی کردن جریان ورودی است.

آمپدانس صدا چیست؟

آمپدانس یا ایمپیدنس نشان دهنده مقاومت داخلی سیم پیچ یک بلندگو است و با علامت امگا (Ω) نشان داده می‌شود. امپدانس مقدار باری است که اسپیکر بر روی تقویت کننده قرار می‌دهد و به همین دلیل آمپدانس با صدای خروجی رابطه معکوس دارد. هرچقدر آمپدانس یک اسپیکر کمتر باشد، بلندی صدای خروجی بیشتر است.

مقدار آمپدانس با توجه به تغییر فرکانس صدا تغییر می‌کند و عدد ثابتی نیست. عددی که در پشت اسپیکرها برای آمپدانس مشخص شده‌است آمپدانس نسبی آن اسپیکر است. توجه داشته باشید آمپدانس به تنهایی نشان دهنده کیفیت صدای اسپیکر نیست.

اجزا مهم و تاثیرگذار اسپیکر در کیفیت صدای خروجی

حالا که شناخت نسبتا خوبی از کیفیت صدای اسپیکر دارید بهتر است با چند مورد از اجزا تاثیرگذار اسپیکر آشنا شوید که تاثیر بسیار زیادی در صدای خروجی اسپیکر دارند. شناخت این اجزا باعث می‌شود در هنگام انتخاب یک اسپیکر راحت‌تر باشید.

ساب ووفر

ساب ووفر که اصطلاحا به آن ساب هم گفته می‌شود، برای پخش صدای باس یا بم موسیقی استفاده می‌شود. در واقع وظیفه ساب، پردازش صدای Bass موسیقی است و بطور کاملا مستقیم در کیفیت صدای خروجی تاثیرگذار است. در هنگام انتخاب اسپیکر به تعداد و اندازه ساب دقت کنید. هرچقدر ساب ووفر اندازه بزرگتری داشته باشد صدای بیس عمیق‌تری تولید می‌کند.

توییتر اسپیکر

 توییتر وسیله‌ای برای تقویت صدای زیر موسیقی است اگر یک اسپیکر حجم و قدرت صدای بالایی داشته باشد ولی صدای زیر را بدون جزئیات پخش کند بعد از مدتی از شنیدن آن صدا خسته خواهید شد. تعداد و اندازه توییتر در کیفیت صدای زیر تاثیر بسیار زیادی دارد.

میدرنج اسپیکر

میدرنج صدای میانی موسیقی را کنترل و پردازش می‌کند. طبیعتا همانطوری که توییتر و ساب اهمیت دارند این بخش اسپیکر هم اهمیت زیادی در کیفیت صدای خروجی دارد.

حساسیت اسپیکر یا SLP چیست؟

به جرات می‌توان گفت که حساسیت بلندگو یکی از مهم‌ترین مواردی دانست که باید در هنگام انتخاب اسپیکر به آن توجه کنید. حساسیت در اسپیکر نشان دهنده میزان صدا یا ولوم خروجی به ازای یک مقدار توان است. درواقع حساسیت نشان می‌دهد که از یک سیگنال یک وات، چه میزان فشار صوتی در فاصله یک متری تولید می‌شود.

SLP در اسیکرها با دسی بل نمایش داده می‌شود. به عبارتی زمانی که حساسیت یک اسپیکر 87 دسی بل است، این اسپیکر از یک سیگنال یک وات، می تواند ولومی برابر با 87 دسی بل ایجاد کند.

یک سیستم صوتی استاندارد معمولا 87 دسی بل حساسیت دارد. اگر حساسیت اسپیکر کمتر از ۸۴ دسی بل باشد صدای ضعیفی دارد و اگر حساسیت بالای  ۹۲ دسی بل باشد، خروجی خیلی بالایی دارد. اصطلاح حساسیت اسپیکر را در بازار با عنوان کارایی اسپیکر هم بیان می‌کنند.

اسپیکرهای خانگی دنای

اگر به دنبال اسپیکرهای باکیفیت و با قیمت مناسب هستیدف دنای بهترین انتخاب شما خواهد بود. اسپیکرهای خانگی دنای با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب، از برترین برندهای بازار ایران هستند که مشتریان بسیار زیادی در سطح کشور دارند. قیمت مناسب، گارانتی 18 ماهه، خدمات پس از فروش عالی از مزیت‌های برند دنای است. برای مشاهده اسپیکرهای خانگی و رومیزی وارد صفحه فروشگاه دنای شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *