بلاگ, مقالات

پنل تلویزیون چیست؟

پنل تلویزیون چیست؟

VA و IPS در پنل تلویزیون چیست؟

تلویزیون یکی از مهمترین لوازم خانگی در هر خانه ای است و تقریبا همه در خانه خود حداقل یک تلویزیون دارند. همه ی ما هنگام خرید تلویزیون وقت زیادی را صرف می کنیم تا بتوانیم گزینه مناسبی را انتخاب کنیم یا حتی ممکن است تلویزیون خانه مان خراب شده باشد و تعمیرکار پیشنهاد تعویض پنل را داده باشد. حال بحث اینست پنل تلویزیون چیست؟ یا چرا نوع پنل تلویزیون در موقع خرید تلویزیون مهم است؟ و یا اینکه در موقع تعویض پنل تلویزیون از چه پنلی استفاده کنیم؟

پنل تلویزیون چیست؟

پنل تلویزیون چیست؟

در واقع پنل تلویزیون اصلی ترین و مهمترین قطعه همه ی تلویزیون ها و مانیتورهاست. پنل یا “نمایش کریستال مایع” اساساً یک صفحه تخت است که از میلیون ها نقطه کوچک تشکیل شده است که یک نظم و صفی را تشکیل می دهند که در نهایت با کنارهم قرار گرفتن این نقاط کوچک، صفحه نمایش تلویزیون شکل می گیرد. امروزه می توانید یک یا چند مورد از این کریستال های مایع را در اکثر تلویزیون ها پیدا کنید.

پس به طور کلی پنل تلویزیون اصلی ترین قطعه آن است که تصاویر را به شما نمایش می دهد. در واقع، مهمترین اجزاء تشکلی دهنده تلویزیون را پنل، برد و سیم کشی داخلی آن تشکیل می دهند که حساس ترین و مهمترین این اجزاء هم بدون شک پنل آن است.

انواع پنل تلویزیون چیست یا انواع تکنولوژی پنل های تلویزیون کدامند؟

امروزه معمولا در تلویزیون ها از دو نوع تکنولوژی پنل VA و IPS استفاده می شود  (یعنی در یک تلویزیون یکی از این دو پنل وجود دارد). چرا به این پنل ها VA و یا IPS می گویند؟ نامگذاری این پنل ها وابسته به آرایش پیکسل ها است. در پنل VA یا Vertical Alignment  آرایش پیکسل ها عمودی  Vertical  و در پنل IPS با In – Plane Switching  آرایش پیکسل ها افقی است. این دو نوع آرایش پیکسلی در صفحه نمایش تلویزیون مهمترین تفاوت را در نمایش تصویر در تلویزیون ها ایجاد می کنند.

البته پنل های دیگری نیز وجود دارند ولی معروفترین و محبوب ترین آنها همین دو پنل هستند. سوالی که اینجا مطرح هستش این است که برند های تلویزیونی از کدام یک از این پنل ها استفاده می کنند؟

انواع پنل تلویزیون چیست

پنل مورد استفاده در برندهای مطرح

ما در بازار تلویزیون های زیادی را از برند های مختلف داریم. برای نمونه ال جی، سونی، سامسونگ، فیلیپس، شارپ، دنای و… همه هر ساله تلویزیون های مختلفی را با ویژگی های منحصر به فرد روانه بازار می کنند.

ال جی به طور گسترده و منحصر به فرد از پنل IPS استفاده می کند البته جدیدا شیائومی هم از این نوع پنل یعنی IPS استفاده می کند. سونی در تلویزیون های خود از هر دو نوع پنل استفاده می کند حتی ممکن است در یک مدل در یک اندازه از پنل IPS و در اندازه ای دیگر از پنل VA استفاده کرده باشد. سامسونگ به طور قطع از پنل VA در تلویزیون های خود استفاده می کند. اما چگونه می توان پی برد که تلویزیون کدام پنل را دارد؟

VA و IPS در پنل تلویزیون چیست؟

کدام پنل تلویزیون بهتر است؟

نحوه تشخیص نوع پنل در خرید تلویزیون

مهمترین گزینه برای اینکه پی برد که تلویزیون دارای کدام پنل است، مراجه به وب سایت شرکت سازنده است. می توان مدل را در وب سایت شرکت سازنده جستجو کرده و در آنجا معمولا در قسمت مشخصات مربوط به صفحه نمایش یا Display به نوع پنل اشاره می شود. برای نمونه در تلویزیون های دنای نوشته می شود که دارای IPS Panel هستند اما خوب راهکار های دیگر هم وجود دارد که به مشخصه نوع پنل و ویژگی هایی که در تصویر ایجاد می کنند بر می گردد. ما در ادامه این ویژگی های را بیان می کنیم.

 تفاوت های اصلی در پنل IPS و VA

 در بالا به پنل IPS و VA از نظر ارایش پیکسلی اشاره کردیم. آرایش پیکسلی افقی در پنل IPS زاویه دید بالایی را ایجاد می کند چون پیکسل ها طوری قرار می گیرند که بیشترین نور و یا روشنایی را از کناره های خود انتشار می دهند. همین امر موجب می شود تا کاربری که از گوشه ها به تلویزیون تماشا کند تصویر با کیفیتی را دریافت کند. اما خوب تا حد در برابر انتشار نور و روشنایی از روبه رو  مقاوت می کنند. پنل IPS به واسطه همین آرایش پیکسلی افقی تا حدودی ضد ضربه هم است.

پنل VA یا Vertical Alignment  آرایش عمودی را دارد. در آرایش عمودی پیکسل ها از روبه رو نور و روشنایی زیاد و در کنارها نور کمتری را بروز و یا اجازه گذر می دهند. همین امر موجب شده تا تصویر با پنل VA از روبه رو روشنایی بیشتری را داشته باشد. وقتی از کناره ها به تلویزیون تماشا شود، تصویر تاریک و کمرنگ به نظر می رسد و به همین واسطه گفته می شود که تلویزیون زاویه دید پایینی را دارد. پنل VA از روبه رو کنتراست، روشنایی ، و نمایش رنگ سیاه عمیق را در رده بالایی نمایش می دهد.

پنل تلویزیون دنای از کدام نوع است؟

بیشتر پنل های مورد استفاده در تلویزیون های دنای، پنل IPS ال جی است و در یک و دو مدل نیز از پنل های شرکت اینالوکس تایوان تولید کننده پنل های شرکت تسلا استفاده می شود که در کاتالوگ و راهنمای تلویزیون و سایت شما می توانید به راحتی نوع پنل تلویزیون مورد نظر خود را مشاهده کنید.

پنل تلویزیون دنای

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد قیمت تلویزیون دنای و خرید آن به بخش فروشگاه آنلاین و حضوری به فروشگاه این شرکت واقع در خیابان جمهوری، مابین ولیعصر و حافظ، بعد از کوچه یغما، پاساژ مستوفی زاده مراجعه نمایید یا از طریق واتس اپ یا شماره شرکت در سایت دناکالا ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *