بلاگ, مقالات

تاریخچه ضبط ماشین: از آغاز تا به امروز

چه مسیری را ضبط ماشین در تاریخ طی کرده است؟

از زمانی که یادمان می‌آید، خودروهایمان سیستم پخش داشته‌اند. این یعنی فناوری پخش خودرو قدمت زیادی دارد. اما سیستم پخش خودرو چه راهی را آمده تا به این سیستم پیچیده و پیشرفته‌ی امروز رسیده است؟ با ما همراه باشید تا سفری کنیم در دل تاریخچه‌ی این یار همیشگی سرنشینان خودرو.

دهه‌ی 1930: آغاز راه سیستمهای پخش خودرو

دو برادر به نامهای پاول و ژوزف گالوین، شرکتی تاسیس کردند که امروز به موتورولا شناخته می‌شود. آنها علاوه بر رادیوهای خانگی، اولیه ترین سیستم پخش خودرو را نیز تولید کردند. این سیستم که تا 20 سال بعد یکه‌تاز میدان بود، تنها AM را دریافت می‌کرد.

در دهه‌ی 1950، علیرغم اینکه رادیوی FM  هنوز به اوج خود نرسیده بود، سازندگان پخش خودرو دست به کار وارد کردن آن به سیستمهای خود شدند. در سال 1952، بلوپانکت اولین تولیدکننده‌ی سیستمهایی بود که هم AM و هم FM را دریافت می‌کردند. این سیستمها به سیستم استاندارد پخش صدا در خودروها بدل شدند.

سالهای 1965 تا 1970: جولان سیستمهای 8 آهنگی و کاستها

در سپتامبر 1965، فورد موتورز، سیستمهای پخش 8 آهنگی را به عنوان گزینه‌ای برای خودروهای سال 1966 خود، به بازار روانه کرد. در آغاز، سیستمهای 8 آهنگی تنها در خودروها کاربرد داشتند و تنها در فروشگاههای لوازم جانبی خودرو و کسب و کارهای مرتبط با آن به فروش می‌رسیدند.

این سیستمها برای دو دهه، یکه‌تاز میدان بودند اما با ظهور سیستمهایی که قابلیت ارائه‌ی کاست داشتند، از رونق افتادند. اواسط دهه‌ی 1970، به طور کل سیستمهای پخش کاست جای سیستمهای 8 آهنگی را گرفتند. درواقع این سیستم ضبط جدید، نسبت به پیشینیان خود پیشرفت بزرگی محسوب می شد. اما حکمرانی این سیستم نیز همچون سیستم 8 آهنگی، چندان طولی نکشید.

1982 تا 1985: درجه‌ی جدیدی از نوآوری دیجیتال

در سال 1984، رقیب جدید برای دستگاه پخش‌کننده‌ی کاست پیدا شد. در این سال، پایونیر اولین پخش‌کننده‌ی سی‌دی در دنیا را عرضه کرد؛ CDX-1. لوحهای فشرده که به CD معروفند، فرمت حفظ اطلاعات داشتند که برای ذخیره و پخش آهنگ طراحی شده بود. قابلیتهای این سیستم، کیفیت صدای بهتر و رد کردن یک موسیقی و پخش آنی موسیقی بعدی بود. این فناوری، بعدها بیشتر و بیشتر توسعه یافت.

دهه‌ی 90 میلادی: تسلط کامل پخش CD به بازار

تا اواسط دهه‌ی 90 میلادی، فرمتهای گوناگون CD، شهرت و کاربرد گسترده‌ای یافتند و انواع دستگاه پخش CD، به عنوان بخشی از امکانات خودرو عرضه شد. در این زمان، دستگاه پخش CD، عضوی آشنا در خودرو بود.

دوران دیجیتال هزاره‌ی دوم میلادی

از سال 2000 میلادی به بعد، سیستمهای دیجیتال ضبط و پخش موسیقی در این عرصه طلوع کردند و سیستمهای قدیمی پخش را به سایه راندند. خیلی زود، سیستمهای پخش خودرو، قابلیت پخش USB را دارا شدند. USB رابطی بود بین گوشیهای هوشمند، تبلت و آی‌پاد و سیستم پخش خودرو و این امکان را فراهم می‌کرد که عنوان و مدت زمان آهنگ و بسیاری از اطلاعات دیگر را نمایش دهد.

گسترش گوشیهای هوشمند و اتصال آنها به پخش خودرو، همزمان با گسترش پخش آنلاین ایستگاههای رادیویی، قابلیت پخش آنلاین رادیو از دستگاه صوتی خودرو را فراهم می‌کرد. علاوه بر دستگاههای قدیمی‌تر، همچنین دستگاههای پخش خودرو، رادیوهای ماهواره‌ای را نیز پخش کردند که از زمان پخش رادیو FM تا آن روز پیشرفت بزرگی محسوب می‌شد.

در سال 2010، استفاده از بلوتوث در خودرو فراگیر شد و به راننده امکان کنترل موسیقی از گوشی را می‌داد. رفته‌رفته، سازندگان کنترلهای پیشرفته‌تری از جمله نمایش هر موسیقی و آلبوم را به این سیستمها اضافه کردند.

سالهای پس از 2010: سیستم اینفومنت    

چنانکه نوآوری دیجیتال سرعت می‌گرفت، سیستم جی پی اس ماشین همزمان با ذخیره‌ی دیجیتال موسیقی و پخش آن، توسعه یافت. سیستمهای جدید خودرو، چیزی را که سیستم اینفومنت گفته می‌شود عرضه کردند. این سیستم، مجموعه‌ای از اطلاعات سرگرمی را با هم دارد. یعنی علاوه بر امکانات پخش ماشین، سیستم پیمایش جی.پی.اس، دوربین ترمز عقب، آب و هوا، دسترسی اینترنت، رادیوی اینترنتی و ماهواره‌ای و بسیاری امکانات دیگر را داراست.

امروزه با پیشرفت پرشتاب فناوری، هرروز شاهد تولید محصولاتی بهتر و کاراتر هستیم.

منتظر اخبار جدید از دنای باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *